Eckhardt Witting
SAS 320
Fotografie, 2012
Die DDR-Hochseefischerei mit ihren typischen Schiffen bildete mehrere Jahrzehnte lang das Rückgrat des Sassnitzer Hafens. Als ich 2012 hierherzog, war bereits der Großteil der 26-Meter-Kutter stillgelegt. Ich begleitete mit einer gewissen Wehmut den letzten mehr oder weniger im Originalzustand fahrenden Kutter „Sternhai“ (SAS 320) unter seinem Kapitän Erler auf den letzten Fahrten. Nun blickt der Hafen Sassnitz einer neuen Nutzung entgegen. Nicht nur der Klang der Schiffsmaschinen mit ihrem charakteristischen Pfeifen fehlt seither.
Eckhardt Witting, Jahrgang 1972, Sassnitzer seit 2012, Tätigkeit als Sozialarbeiter, seit vielen Jahren fotografisch interessiert. Unter anderem Fotografie- und Kunstprojekte mit Inhaftierten der JVA Tegel, JVA Moabit und JVA für Frauen in Berlin.
SAS 320
Photography, 2012
GDR deep-sea fishing, with its typical ships, was for a long time the backbone of Sassnitz Harbour. When I moved here in 2012, most of the 26-metre trawlers had already been decommissioned. With a certain melancholy, I accompanied “Sternhai” (SAS 320) – the last trawler to operate more or less in its original state – on its final trips with its skipper Captain Erler. Now Sassnitz Harbour awaits a new use. Not only the sound of the marine engines with their characteristic whistling has been absent since then.
Eckhardt Witting, born in 1972 and a Sassnitz resident since 2012, is a social worker and has pursued photography for many years. Among other things, he has completed photography and art projects with detainees at the Tegel juvenile detention centre, the Moabit juvenile detention centre and the juvenile detention centre for women in Berlin.